سلام
امروز بعد از خیلی وقت تونستم یه مطلب تالیفی بنویسم (البته خیلی وقت پیش قولش رو داده بودم)
به هر حال پروژه بسیار سنگین با یک پایان غمگین به پایان رسید .
امروز در مورد موتور درایور ترانزیستوری صحبت خواهم کرد .
برای این که شما خیلی راحت مطلب رو درک کنید اول به عکس زیر توجه کنید :
در صورت این که ترانزیستور ها به صورت ضربدری روشن شوند دو سر موتور ولتاژ + و - ولتاژ مدار قرار می گیرد که باعث تغییر جهت موتور معمولی (آرمیچر دی سی ) می شود
یه نکته خوب : اصلا بزارید یه سوال باشه
شکل زیر با شکل بالا چه فرقی دارد ؟
حسن ویژه این طراحی چیست ؟
آیا این طراحی از قطعات حفاظت می کند ؟
(در کار عملی بعد جواب میدم ؛ البته اگه کسی سوال داشت)
در کار عملی قبل ( کنترل موتور با رله دو کنتاکت ) دیدیم که یک ایراد اساسی وجود داشت یعنی موتور به خودی خود خاموش نبود و باید یک ترانزیستور در مسیر کنتاکتی که به گراند وصل می شد قرار می دادیم .، حال در این سبک درایو موتور کاملا این مشکل رفع شده است . چون با خاموش بودن چهار ترانزیستور موتور خاموش می شود .
(البته ناگفته نماند کار عملی قبل را با یک مقاله جدید ترکیب میکنم و برای شما ارائه می دهم (کنترل پایدار موتور با دو رله))
حال در بحث کنترل توان موتور ( کنترل سرعت ) :
اگر شما به جای ولتاژ مستقیم به بیس ترانزیستور ها PWM اعمال کنید بستگی به duty (دویوتی سایکل ) سرعت موتور کنترل می شود .
(در قسمت کار عملی بحث PWM که همراه با آیسی 555 بیان شده را مطالعه کنید )
بحث جریان دهی ترانزیستور ها :
در صورت این که از جریان مدار خیلی کم باشد از bc337 استفاده کنید . اما اگر جریان موتور شما خیلی زیاد باشد از ترانزیستور ماسفت irf250n استفاده کنید یا دیگر ماسفت ها .
برای این که بتوانید ماسفت ها را درایو کنید به بخش کار عملی مربوط به ماسفت درایور ها بروید .
*****************************
منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص289، کلمه ی 299
***********
کپی بردار گرامی منبع را ذکر کنید تا حلال کنم .
بسیجی گمنام خمینی
spnueng.blogfa.com
hosseinmaleki3021@yahoo.com
یا حق