RSS
» کار عملی 16 - درایور ترانزیستوری موتور ( پل اچ) ( یکشنبه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۲ )
» ویژه تابستان 95 ( جمعه هفتم خرداد ۱۳۹۵ )
» کلاس های تابستان 1395 در حال شروع شدن ( دوشنبه سوم خرداد ۱۳۹۵ )
» خبرهای خوشی در راه است... ( سه شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۴ )
» کتاب آموزشی CodeVision AVR ( یکشنبه چهارم آبان ۱۳۹۳ )
» نرم افزار CodeVision AVR ( یکشنبه چهارم آبان ۱۳۹۳ )
» نرم افزار طراحی رگولاتور ولتاژ و جریان ( یکشنبه چهارم آبان ۱۳۹۳ )
» آیا عطسه‌ نشانه صبر در انجام کارهاست؟ ( سه شنبه بیست و یکم مرداد ۱۳۹۳ )
» یادش بخیر - شبهای قدر دوران کودکی ( جمعه بیست و هفتم تیر ۱۳۹۳ )
» اطلاعیه کار آموزی ویژه تمامی رشته ها و گرایش های مهندسی ( سه شنبه بیست و چهارم تیر ۱۳۹۳ )
» پانته آ ( یکشنبه بیست و دوم تیر ۱۳۹۳ )
» العجل مولا ( جمعه بیستم تیر ۱۳۹۳ )


جت پک Martin ، با طراحی دوباره برای عرضه در سال ۲۰۱۴ آماده می‌شود

جت پک Martin که توسط کمپانی Martin Aircraft در نیوزیلند تولید می‌شود، یک تحول اساسی و مهم در طراحی را برای دریافت مجوز پرواز انسانی متحمل شده است. این جت پک که یک وسیله ی شخصی عمود پرواز (VTOL) با فن های کانالی می باشد، با عنوان نمونه ی آزمایشی P12 توانسته است به منظور پروازهای آزمایشی سرنشین دار، گواهی کامل را برای هواپیمای سبک کلاس یک دریافت کند. همچنین در حال حاضر انتظار می‌رود که اولین فروش تجاری آن نیز در اواسط سال ۲۰۱۴ اتفاق بیافتد و در ابتدا برای کاربردهایی همچون عملیات نجات، آتش نشانی و پلیسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابر اظهارات کمپانی مارتین ایرکرفت، فروش عمومی این وسیله نیز کمی پس از کسب تائیدیه توسط مدل های اولیه مورد استفاده در کاربردهای میدانی ذکر شده، شروع خواهد شد.

جت پک Martin

گلن مارتین، بنیانگذار شرکت مارتین ایرکرفت، به طور فعالانه ای به دنبال توسعه ی جت پک مارتین برای بیش از ۳۰ سال بوده است و P12، دوازدهمین نمونه ی آزمایشی آن می باشد. در ابتدا، کار بر روی این وسیله در شب و در یک گاراژ خانوادگی با بودجه ی ماهانه ی ۲۰ دلار نیوزیلندی انجام می‌گرفت و اولین تلاش‌های جدی برای تولید تجاری این جت پک، از سال ۲۰۱۰ آغاز گردید. با رونمایی از P12 به نظر می‌رسد که از دیدگاه مارتین، حالا دیگر این وسیله تقریبا آماده ی تولید انبوه شده است.

نمونه ی آزمایشی P12 که در تصویر بالا و طی آزمون پرواز دیده می شود، توسط پیتر کوکر، رئیس کمپانی مارتین ایرکرفت، به عنوان یک “گام بزرگ” نسبت به نمونه ی قبلی توصیف شده است. او می گوید: “تغییر موقعیت کانال‌های این جت پک، باعث ایجاد یک جهش کوانتومی در کارایی آن نسبت به نمونه ی قبلی به‌خصوص از لحاظ قدرت مانور این وسیله ی پرنده شده است.”

ارقام عملکردی فعلی این جت پک شامل حداکثر سرعت سیر هوایی 74کیلومتر/ساعت همراه با سرعت عادی گشت زنی کمی پایین‌تر 56کیلومتر/ساعت می باشد. مخزن پر از گاز (به اضافه ی روغن) آن نیز حداکثر تا ۳۰ دقیقه، خلبان را در هوا نگه خواهد داشت و در طی این زمان، جت پک می‌تواند در حدود ۳۰ کیلومتر پرواز کند. برای وزن ارزیابی شده ی ۳۳۰ کیلوگرمی آن در هنگام برخاستن از زمین، فن های کانالی می‌توانند یک پیشرانه (نیروی پرتاب) اضافی ۵۰ کیلوگرمی را تامین کنند که موجب تغییر ارتفاع سریع جت پک می شود.

سقف ارتفاع پرواز جت پک مارتین، ۹۰۰ متر است، اما توصیه می‌گردد که به منظور ارائه ی سیستم‌های ایمنی (شامل چتر نجات بالستیک مورد استفاده در موشک ها) در زمان عملیات های طولانی، از آن برای پرواز در ارتفاع ۱۵۰ متری استفاده شود. سطح نویز ۹۵ دسی بلی این جت پک نیز جالب توجه است (تقریبا در حد یک جاروبرقی پر سروصدا) و همانطور که شما در ویدئوی زیر آن را تجربه خواهید کرد، لازم است محافظ شنوایی نیز به کلاه ایمنی، محافظ گردن، چکمه ها و لباس نسوز برای خلبان اضافه شود.

تمرکز کنونی کمپانی مارتین، بر بازسازی و بهبود عملکرد این جت پک در آینده و قبل از عرضه ی تجاری آن می‌باشد و به طور خاص، مارتین به دنبال اصلاح طراحی موتور جت پک برای افزایش فاصله ی زمانی مابین بازدید و تعمیرات اساسی آن به بیشتر از ۲۰۰ ساعت کنونی است. اصلاحات برنامه‌ریزی شده برای این هدف نیز شامل بهبود طراحی میل لنگ با به کار گرفتن یک میل لنگ تک قطعه‌ای می باشد.

موتور این جت پک، به صورت سفارشی طراحی شده است که با رفتن به سوی ظرفیت ۲ لیتر، قدرت حداکثری ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر را ایجاد خوهد کرد. همچنین با داشتن یک طراحی دو زمانه ی ۴ سیلندر، وزن این موتور از طریق مهندسی دقیق به ۶۰ کیلوگرم کاهش یافته است. اندازه ی موتور نیز به میزان کوچک 0.5x0.45x0.3 متر می باشد.

برای مقایسه، می‌توانید یک موتور خودروی ۴ زمانه ی ۲ لیتری با کارایی بالا از کمپانی Weber Motor را در نظر بگیرید که با تولید ۲۰۰ اسب بخار، دارای وزن ۷۵ کیلوگرم و ابعاد 0.5x0.5x0.45 متر می باشد. انتظار می‌رود که این موتور جدید کمپانی مارتین، قبل از پایان امسال بر روی P12 نصب گردد.

در حالی که جت پک Martin واجد شرایط دریافت عنوان هواپیمای میکرولایت در بسیاری از مناطق جهان می باشد، اما به خاطر سنگینی زیاد، در آمریکا مورد تأیید نیست. این وسیله، یک هواپیمای اسپرت سبک می‌باشد که به همین سبب، مالک آن به گواهینامه خلبان ورزشی برای پرواز نیاز خواهد داشت. اگرچه این مورد توسط قانون الزامی نیست، اما کمپانی مارتین یک دوره ی آموزشی را ارائه می‌دهد که ایده ای بسیار خوب برای آماده سازی افراد برای اولین پرواز با این جت پک می باشد.

جت پک Martin

در حالی که کمپانی مارتین امیدوارست سرانجام جت پک خود را به قیمت ۱۰۰,۰۰۰ دلار در آمریکا به فروش برساند (با هزینه ی حمل و نقل، عوارض و مالیات)، انتظار می‌رود که قیمت اولیه ی این وسیله در محدوده‌ ی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلاری اعلام شود. همچنین مارتین ایرکرفت در حال حاضر سفارشات مشتریان تجاری را برای دریافت این جت پک در آینده، با ودیعه ی ۵۰۰۰ دلاری تضمین می کند.



برچسب‌ها: جت پک Martin
دسته بندی : علمی

موضوعات
آرشیو مطالب
نویسندگان
درباره ما

    بسیجی گمنام خمینی ٍ "" و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و صبر و العلم به مواضع حق ""
    و این پرچم مبارزه را جز افراد با بصیرت و صبور و آگاه به جایگاه حق به دوش نمی کشند .

    این وبلاگ متعلق به گروهی از سربازان حقیقی حضرت بقیه الله الاعظم می باشد که در عرصه جهاد علمی و فرهنگی فعالیت می کند .

    ایمیل : malekipcb@gmail.com