تاریخ انتشار مطلب : 1392/10/15
یک خودروی پلاگین هیبریدی راهی عالی برای وفق دادن شرایط مابین خصوصیات سبز یک ماشین الکتریکی و محدوده و قابلیت اطمینان خودروهای بنزینی می باشد، اما اگر در منطقه ای با شرایط لازم زندگی نکنید، چه باید کرد؟ پاسخ کمپانی فورد به این پرسش، کانسپت C-Max انرژی خورشیدی آن می باشد که در نمایشگاه CES هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد. این خودرو ترکیبی از پانل های خورشیدی با راندمان بالا و یک قاب جداگانه سقف به عدسی فرزنل جهت متمرکز کردن نور خورشید بر روی پانل ها استفاده می کند تا به این خودرو شارژ مناسب بدون استفاده از موتور و یا اتصال به منابع برق را ببخشد.
این خودرو که به عنوان اولین وسیله نقلیه انرژی خورشیدی در این نوع توسط فورد نام برده شده، پروژه ای مشترک با همکاری شرکت کالیفرنیایی SunPower و موسسه تکنولوژی جورجیا است. فورد این کانسپت را نه تنها به عنوان یک نمایش دهنده تکنولوژی می داند، بلکه آن را نمونه ای از ظهور فتوولتائیک به عنوان یک منبع اقتصادی قدرت معرفی می کند.
نقطه کلیدی کانسپت انرژی خورشیدی C-Max، سقف آن است که با 1.5 متر مربع سلول های فتوولتائیک طراحی شده توسط SunPower پوشانده شده است. این سلول ها دارای پشتوانه فلزی برای تامین حمایت بیشتر می باشند و سلول های سیلیکا بسیار نازک تر از سلول های خورشیدی معمولی هستند که آن ها را قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر می کند که به این کانسپت اجازه حفظ انحنای ساده آن را می دهد.
کمپانی فورد اعلام کرده است که این سلول های خورشیدی موجب برداشت 50 درصد انرژی بیشتر نسبت به سلول های معمولی می شوند، با این حال این سلول ها همچنان تنها 320 وات در روز را تامین می نمایند. از آنجایی که این مقدار برای شارژ این کانسپت کافی نمی باشد، گروه فناوری جورجیا، نوعی از دریچه خودرو را با سقف مسطح طراحی کرده که از عدسی های فرزنل ساخته شده اند که موجب تمرکز اشعه های خورشیدی بر روی سقف خورو می شوند. نکته هوشمندانه این است که این سیستم جهت حفظ تمرکز نور خورشید بر روی پانل های خود، همواره از مسیر این ستاره دنباله روی می کند.
بنا به اظهارات کمپانی، این سیستم شارژ هشت کیلووات انرژی در طول روز تولید می کند که معادل چهار ساعت شارژ برقی می باشد. فورد ادعا دارد که این کانسپت می تواند محدوده 998 کیلومتری را همانند مدل C-MAX Energi به همراه 33.7 کیلومتر در حالت فقط الکتریکی بپیماید.
طبق برآوردهای فورد، خودروی هیبریدی انرژی خورشیدی منجر به کاهش چهار تنی انتشار دی اکسید کربن می شود و می تواند برای مناطقی که منابع برقی وجود ندارد و یا انرژی های برقی گران می باشند، مناسب باشد. البته برای کسانی که در مناطق بارانی زندگی می کنند، محصول مناسبی نمی باشد.
فورد گفته است که پس از نمایش این خودرو در نمایشگاه CES که از هفتم تا دهم ماه ژانویه در جریان خواهد بود، تست های این طرح جهت بررسی عملی بودن تولید آن آغاز خواهد شد.