RSS
» کار عملی 16 - درایور ترانزیستوری موتور ( پل اچ) ( یکشنبه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۲ )
» ویژه تابستان 95 ( جمعه هفتم خرداد ۱۳۹۵ )
» کلاس های تابستان 1395 در حال شروع شدن ( دوشنبه سوم خرداد ۱۳۹۵ )
» خبرهای خوشی در راه است... ( سه شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۴ )
» کتاب آموزشی CodeVision AVR ( یکشنبه چهارم آبان ۱۳۹۳ )
» نرم افزار CodeVision AVR ( یکشنبه چهارم آبان ۱۳۹۳ )
» نرم افزار طراحی رگولاتور ولتاژ و جریان ( یکشنبه چهارم آبان ۱۳۹۳ )
» آیا عطسه‌ نشانه صبر در انجام کارهاست؟ ( سه شنبه بیست و یکم مرداد ۱۳۹۳ )
» یادش بخیر - شبهای قدر دوران کودکی ( جمعه بیست و هفتم تیر ۱۳۹۳ )
» اطلاعیه کار آموزی ویژه تمامی رشته ها و گرایش های مهندسی ( سه شنبه بیست و چهارم تیر ۱۳۹۳ )
» پانته آ ( یکشنبه بیست و دوم تیر ۱۳۹۳ )
» العجل مولا ( جمعه بیستم تیر ۱۳۹۳ )

كمپرسور(COMPRESSOR)به عنوان  قلب  يك  سيستم  تراكمي  وظيفه ايجاد  اختلاف فشار در
سيستم براي جريان يافتن مبرد در سيكل را بعهده دارد،انواع كمپرسورهاي مورد استفاده در چيلرها به قرار زير ميباشد:

1- كمپرسورهاي رفت و برگشتي(ضربه اي)Reciprocating compressors

2- كمپرسورهاي گريز از مركز Centrifugal compressors

3- كمپرسورهاي پيچي Screw compressors

4- كمپرسورهاي حلزوني Scroll compressors

هرچند استفاده از تمامي كمپرسورهاي فوق در صنايع تهويه مطبوع ممكن و عملي است ليكن از آنجا كه كمپرسورهاي رفت و برگشتي بدليل تنوع در ظرفيت ، مدل ، آشنا ئي بيشتر مصرف كنندگان و سرويس كاران داخلي ، مصرف دراز مدت و شناخت بيشتر بازار داخلي ،بيشترين استفاده را در اين صنايع دارند.
لذا در اينجا نيز بالطبع در اين نوع كمپرسورها صحبت خواهيم نمود.

كمپرسورهاي ضربه اي (رفت و برگشتي)از نظر نوع كاربري به چند دسته زير  تقسيم  ميشود:

1- كمپرسوورهاي با ز (open type)الكتروموتور (محرك)و كمپرسور (متحرك) جدا از هم بوده و از طريق كوپلينگ يا تسمه ، انتقال قدرت صورت ميگيرد.اين نوع كمپرسورها بيشتر براي ظرفيتهاي بالا استفاده ميشوند.

2- كمپرسورهاي نيمه بسته (semi hermetic type) الكتروموتور و كمپرسور داخل يك محفظه قرار دارند ليكن امكان بازكردن و تعمير الكتروموتور و اجزاء كمپرسور (روتور، استاتور، سرسيلندر ، سيلندر ، سوپا پها، ميل لنگ پيستونها و.... ) براحتي وجود  دارد . در اين نوع  كمپرسورها  معمولا جهت خنك كردن  موتور الكتريكي ، گاز مبرد را قبل از ورود به داخل سيلندر ها از روي سيم پيچ الكتروموتور عبور مي دهند. اين كمپرسورها  داراي  رانمان  بالا بوده  و به  همين دليل و نيز امكان تعميرات مورد اشاره ، استفاده از آنها در ظرفيتهاي  مختلف  در چيلرهاي  تهويه  مطبوع  بسيار رايج است.

3_ كمپرسورهاي بسته (Hermetic type)  الكتروموتور و كمپرسور داخل  يك  محفظه  بسته  تعبيه شده اند، و امكان تعمير يا تعويض  قطعات  وجود ندارد. اين كمپرسورها  معمولا در ظرفيتهاي پايين و بيشتر در سيستمهاي  سرد كننده خانگي و تجاري(مانند يخچالها ، كولر گازي،اسپليت يونيتها و ....) و يا چيلرها و پكيج  يونيتهاي  با  ظرفيت  كم  مورد استفاده دارند.از مزاياي اين نوع كمپرسورها ،جايگيري كم ، صدا و لرزش اندك و نگهداري آسان است.ليكن عدم امكان تعمير آنها نقطه ضعفي براي اين نوع كمپرسورها محسوب مي گردد .

 

 



برچسب‌ها: حسين ملكي, پيام نور شيراز, کمپرسور, مهندسي برق پيام نور
دسته بندی : علمی

موضوعات
آرشیو مطالب
نویسندگان
درباره ما

    بسیجی گمنام خمینی ٍ "" و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و صبر و العلم به مواضع حق ""
    و این پرچم مبارزه را جز افراد با بصیرت و صبور و آگاه به جایگاه حق به دوش نمی کشند .

    این وبلاگ متعلق به گروهی از سربازان حقیقی حضرت بقیه الله الاعظم می باشد که در عرصه جهاد علمی و فرهنگی فعالیت می کند .

    ایمیل : malekipcb@gmail.com